Balázs a kéken

"ne vigyél el semmit, csak az emlékeidet és ne hagyj itt semmit csak a lábnyomodat!"

OKT19 Hollókő - Mátraverebély

2023. szeptember 10. 21:46 - balazsakeken

2023 szeptember 9-10.

1. nap szombat. Reggel Mátraverebélyre autóztam amit ott hagytam a polgármesteri hivatal parkolójában. Busz 9:04 -> Szurdokpüspöki 21-es úti elágazás 9:40 -> Hollókő autóbusz váróterem. 10:40-re ért oda városnéző turista busz, ezen a buszon találkoztam a túra társammal. Indulás előtt megnéztük a Hollókői várat, így a kékre pontban délben léptünk.

Elkezdődött az emelkedés a Szár hegyen (410m) keresztül az Isten tenyere kilátóhoz. elég sokan voltak, már az oda vezető úton is így sejtettük hogy lesznek egy páran, de végül sikerült képet készíteni. Kicsit megpihentünk, majd folytattuk utunkat lefelé Felsőtoldnak. Mielőtt beértünk volna a faluba , innen visszatekintve a hegyre, jól lehetett látni a kilátót.

Felsőtold után Alsótold következett, két falu között árnyékos részen, majd szántóföldek mellett haladtunk, mikor is a távoli hegygerincen már előbukkant a Tepke kilátó, mai napunk egyik fő látványossága. Alsótoldra beérve egy közkút fogadott, meg is töltöttem a kulacsomat. A falun hamar átsétáltunk, menet közben találtunk egy almafát is melyről pár szemet szettünk, és elmajszoltuk miközben kiértünk a főútra. Ahogy sétáltunk az úton, bal kéznek a Bézma hegy úgy bukkant elő a mező felett, mintha a kishercegből a "kalap" rajz lett volna azaz a kígyó aki lenyelt egy elefántot...

Végig battyogva a főúton  a Zsunyi patak völgyéhez értünk. Kis emelkedőn felfelé haladva egyszer csak a bokrok mögül pirosodó almákra lettem figyelmes, ismét szedtünk pár darabot, ízletes volt mindegyik. Beérve az erdőbe megkezdődött a bogár harc. Egészen a Bableves csárdáig kísértek minket. Pecsételtünk, majd pihenés képen elfogyasztottunk egy korsó hideg sört. Nagyon jól esett ebben a melegben. Újult erővel nekivágtunk Cserhát egyik csúcsára az 566 méter magas Tepkére. Megmászva a kilátót, gyönyörű panoráma fogadott. Beleírtunk a vendégkönyvbe, majd megkerestem az ide tartozó geoládát (GCTPKE).

Tovább indulva a gerincen rengeteg erdei som cserje alatt vitt az utunk, nem bírtuk ki hogy ne együnk belőle. Átmásztunk a Purga (575m) csúcsára, onnan pedig a Macska hegyre (572m). Nemsokkal a csúcstól ahogy ereszkedtünk lefelé, egy virtuális geoláda volt (GCGAFE) ahonnan gyönyörű kilátás tárult a több mint ezer éves Garáb településre.

Tovább ereszkedve, a Garáb nyeregig, letértünk a kékről a kék négyzetre, ami le vitt minket a faluba, ahol is a ma esti szállásunk volt. Betértünk az egyetlen helyi étteremben, ahol rendkívül jól főztek, és nem utolsó sorban az árak sem voltak elszállva. Jóllakottan, no meg a megérdemelt csapolt guinness után elfoglaltuk a szállásunkat,  kisétálva a "kert végébe", megtalálható volt a világ legnagyobb tibeti hangtálja. Súlya több, mint 2,5 tonna és átmérője 233 cm. Szerencsénkre éppen valaki használta, így a hangját is hallhattuk.

Távolság: 19.5 km
Eltelt idő: 7 óra 24 perc, amiből 2óra 37 perc állásidő
Emelkedés: 739m
Süllyedés: 594m
Átlag sebesség:

2.6 km/h

Powered by Wikiloc

2. nap vasárnap. Időben felkellve, napfelkelte közben hogy világosban is lássuk, még sétáltunk egyet  a kertben , ahol rengeteg páva is ébredezett, majd összecsomagolva, reggelizve 8:30-kor indultunk vissza Garáb nyeregig ahol tegnap abbahagytuk a kéket.

Nagy Kő tetőn (550m) át, Köves bércen (510m) keresztül egészen a négyfenyői menedékházig meg sem álltunk. Földbevájt, két ágyas "bivak szállást" 1960-ban épült, amit 2019-ben felújítottak. Mellette található az oszlopon egy vendégkönyv és egy fém "túlélő doboz" amibe bárki bele tehet vagy éppen kivehet belőle . Jelenleg üres volt.

Innen sajnos ismét bogár harc volt, egészen Nagybárkány határáig, ahol kiérve a mezőre a templom tornya tűnt fel. Elhaladva mellette, a polgármesteri hivatal kertjében álltunk meg pecsételni, és pihenni egy kicsit. Frissítés után a falut elhagyva egy kisebb kaptatón felmásztunk, ahol villanypásztorral elkerített legelőn keresztül haladva Fejérkő vár alatt beértünk Sámsonházára.

Sámsonháza szélén a régi kőfejtőt néztük meg, ami geológiai bemutatóhelyként funkcionál. Végig sétálva, majd elhagyva a falut, óriási legelő mellett haladtunk ahol pár tehén is ejtőzött az árnyékban. "Kisebb" emelkedő után egy régi erdészház mellett elhaladva érkeztünk meg a Szent László forráshoz, ahol elég sok ember volt így azt nem néztük meg közelebbről. Ahogyan közeledett Mátraverebélyi Szentkút, gyanúsan, egyre hangosabb és több emberre lettünk figyelmesek, majd mikor kiértünk az erdőből belecsöppentünk a szentkúti búcsúba... több száz ha nem ezer ember...

Gyorsan megkerestük az egyedi pecsétet a zarándokházban, majd sietve távoztunk a tömegből.... Terv az volt hogy felmászok a remete barlanghoz, de most így kimaradt, kicsit távolabb lévő padon megpihentünk, majd megkezdtük a mai nap utolsó emelkedését. Felérve egy kereszt fogadott, ahol évfordulónk miatt gyújtottam egy gyertyát ♥. Lefelé menet elég hamar beértünk Mátraverebély temetőjébe, kis frissítés a közkúton, majd a polgármesteri hivatal következett ahol az autó is állt, szerencsére egyben.

Távolság: 21.3 km

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.